Головна сторінка бізнес-порталу "Леонорм"

 

ТОВ «НІЦ «ЛЕОНОРМ» є Офіційним партнером ДП «УкрНДНЦ» та уповноваженим на реалізацію Офіційних текстів НД в електронному вигляді. Строк надання послуги: протягом 1-2 робочих днів після надходження грошових коштів..

КОНТАКТИ НОВИНИ РЕЄСТРАЦІЯ МАГАЗИН НОРМАТИВНІ АКТИ ПОШУК (RUS)

 

ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ

НАКАЗ

27.09.2024

м. Київ

N 1071

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
12 листопада 2024 р. за N 1696/43041

Про затвердження Загальних положень захищеності ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання

Відповідно до статей 8 та 24 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", підпункту 7 пункту 4 Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року N 363,

НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Загальні положення захищеності ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання, що додаються.

2. Управлінню з питань ядерної захищеності та гарантій (Сергій ЛОПАТІН) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

 

Голова - Головний державний інспектор
з ядерної та радіаційної безпеки України

Олег КОРІКОВ

ПОГОДЖЕНО:

 

Заступник Голови
Служби безпеки України

Сергій НАУМЮК

Міністр внутрішніх
справ України

Ігор КЛИМЕНКО

Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій

Андрій ДАНИК

Голова Національної
поліції України

Іван ВИГІВСЬКИЙ

Міністр захисту довкілля
та природних ресурсів України

Світлана ГРИНЧУК

Перший заступник Голови
Державного агентства України
з управління зоною відчуження

Андрій ТИМЧУК

Міністр охорони
здоров'я України

Віктор ЛЯШКО

Т. в. о. віцепрезидента НАН України
академік НАН України

Олександр КИРИЛЕНКО

Міністр енергетики України

Герман ГАЛУЩЕНКО

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції ядерного регулювання України
27 вересня 2024 року N 1071

Загальні положення захищеності ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання

I. Загальні положення

1. Ці Загальні положення встановлюють основи та загальні принципи забезпечення захищеності ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання (далі - ядерні установки та радіоактивні матеріали).

2. Ці Загальні положення застосовуються під час здійснення діяльності, пов'язаної із забезпеченням захищеності ядерних установок та радіоактивних матеріалів, і поширюються на ядерні установки, радіоактивні матеріали, об'єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами та іншими джерелами іонізуючого випромінювання.

3. Ці Загальні положення є обов'язковими для юридичних та фізичних осіб - підприємців, які провадять чи заявили про намір провадити діяльність у сфері використання ядерної енергії.

4. У цих Загальних положеннях терміни вживаються в таких значеннях:

загроза - наміри особи або групи осіб, які мають мотивацію та можливості вчинити злочинну дію щодо ядерних установок, радіоактивних матеріалів, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами та іншими джерелами іонізуючого випромінювання, та пов'язаної з цим діяльності;

заходи захищеності - сукупність дій або засобів, спрямованих на запобігання здійсненню злочинних дій щодо ядерних установок, радіоактивних матеріалів, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами та іншими джерелами іонізуючого випромінювання, виявлення таких дій та реагування на них.

Інші терміни вживаються в значеннях, наведених у Законах України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку""Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання""Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії""Про інформацію""Про основні засади забезпечення кібербезпеки України", а також у Порядку визначення рівня фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання відповідно до їх категорії, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2003 року N 625 (далі - Порядок визначення рівня фізичного захисту), та Порядку взаємодії органів виконавчої влади та юридичних осіб, які провадять діяльність у сфері використання ядерної енергії, в разі виявлення радіоактивних матеріалів у незаконному обігу, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 02 червня 2003 року N 813 (далі - Порядок взаємодії).

5. У цих Загальних положеннях вживаються такі скорочення:

ДІВ - джерела іонізуючого випромінювання;

ДСФЗ - державна система фізичного захисту;

РАВ - радіоактивні відходи;

РМ - радіоактивні матеріали;

СФЗ - системи фізичного захисту;

ЯМ - ядерні матеріали;

ЯУ - ядерні установки.

II. Основні положення захищеності ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання

1. Захищеність ЯУ, ЯМ, РАВ, інших ДІВ (далі - захищеність ЯУ та РМ) забезпечується дотриманням основних принципів державної політики у сфері використання ядерної енергії, цілей та завдань ядерної та радіаційної безпеки.

2. Захищеність ЯУ та РМ є станом безпеки у сфері використання ядерної енергії, за якого досягаються цілі фізичного захисту та забезпечується протидія проєктній загрозі, виконуються вимоги інформаційної безпеки та кібербезпеки на ЯУ, об'єктах, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ.

3. Метою захищеності ЯУ та РМ є захист персоналу, населення та навколишнього природного середовища від неприйнятних радіаційних наслідків вчинення диверсії, які призвели або можуть призвести до опромінення персоналу та населення, радіоактивного забруднення навколишнього природного середовища вище встановлених норм радіаційної безпеки.

4. Захищеність ЯУ та РМ забезпечується впровадженням заходів з фізичного захисту, запобігання незаконному обігу РМ, оцінки загроз, забезпечення надійності та підготовки персоналу і культури захищеності, захисту інформації та кіберзахисту, а також взаємодією заходів захищеності ЯУ та РМ з ядерною та радіаційною безпекою і гарантіями нерозповсюдження ядерної зброї на всій території України.

5. Захищеність ЯУ та РМ забезпечують:

суб'єкти ДСФЗ, визначені Законом України "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання";

органи державної влади, представники яких беруть участь у заходах із запобігання незаконному обігу РМ згідно з Порядком взаємодії.

6. Експлуатуючі організації та інші ліцензіати у своїй діяльності забезпечують захищеність ЯУ і об'єктів, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ, і під час поводження з РМ шляхом створення ефективної СФЗ, запобігання незаконному обігу РМ, забезпечення інформаційної безпеки, кібербезпеки та культури захищеності з метою ефективної протидії потенційним правопорушникам, властивості та характеристики яких визначені в проєктній загрозі.

III. Національна оцінка загроз

1. Державна інспекція ядерного регулювання України організовує роботу з оцінки загроз вчинення диверсії, крадіжки або будь-якого іншого неправомірного вилучення РМ та визначення проєктної загрози.

2. Визначення, підтвердження, оцінка загроз, розроблення проєктної загрози, її актуалізація та підтримка здійснюються на основі інформації щодо загроз, отриманої органами державної влади, які залучаються до оцінки загроз та визначення проєктної загрози.

3. Прийнята проєктна загроза є основою для розроблення заходів і забезпечення ресурсів для постійного підтримання захищеності ЯУ та РМ на території України.

4. На підставі прийнятої проєктної загрози експлуатуючі організації та інші ліцензіати розробляють, погоджують та затверджують об'єктові проєктні загрози. Перелік радіаційно небезпечних об'єктів в Україні, для яких розробляється об'єктова проектна загроза, затверджений наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 17 грудня 2012 року N 238, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02 січня 2013 року за N 21/22553.

На основі затвердженої об'єктової проєктної загрози експлуатуючі організації та інші ліцензіати визначають, створюють та підтримують СФЗ.

5. Оцінка загроз, розроблення та впровадження проєктної загрози й об'єктових проєктних загроз здійснюється з дотриманням вимог законодавства щодо захисту інформації.

IV. Заходи забезпечення надійності та підготовки персоналу

1. Для забезпечення захищеності ЯУ та РМ органи державної влади, експлуатуючі організації та інші ліцензіати розробляють і здійснюють заходи з підбору та підготовки працівників та керівників, які залучаються до виконання особливих робіт. Ці заходи передбачають:

забезпечення надійності персоналу, зокрема благонадійності;

забезпечення та підтримання належного рівня кваліфікації персоналу;

формування та розвиток культури захищеності.

2. Надійність персоналу характеризується його професійною придатністю та здатністю забезпечувати виконання визначених функцій у заданих умовах. Заходи забезпечення надійності персоналу спрямовані на запобігання загрозі здійснення протиправної дії або бездіяльності щодо ЯУ та РМ.

3. Найважливішим елементом надійності персоналу є його благонадійність, яка полягає у проведенні спеціальної перевірки всіх відомостей, що подають про себе фізичні особи, які бажають виконувати роботи на ЯУ, об'єктах, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ. Ці заходи здійснюються відповідно до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" та Порядку проведення спеціальної перевірки для надання фізичним особам допуску до виконання особливих робіт на ядерних установках з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1997 року N 1471 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15 березня 2006 року N 284).

4. Заходи із забезпечення та підтримання належного рівня кваліфікації персоналу здійснюються на основі державної системи професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації персоналу з фізичного захисту, обліку та контролю ЯМ відповідно до вимог Положення про державну систему професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців з фізичного захисту, обліку та контролю ядерних матеріалів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2012 року N 263.

5. Заходи з формування, розвитку та підтримання високого рівня культури захищеності здійснюються з метою зменшення ризику виникнення порушень, що загрожують захищеності ЯУ та РМ, із врахуванням людського фактора. Розробка та здійснення заходів забезпечується органами державної влади, експлуатуючими організаціями та іншими ліцензіатами відповідно до Порядку функціонування державної системи фізичного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2011 року N 1337. Виконання заходів, оцінка ефективності цих заходів та стану культури захищеності здійснюються відповідно до Порядку формування та розвитку культури захищеності ядерних установок та об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, затвердженого наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 25 липня 2013 року N 76, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 вересня 2013 року за N 1543/24075, та Інструкції з проведення оцінки стану культури захищеності ядерних установок, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, затвердженої наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 25 липня 2013 року N 76, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 06 вересня 2013 року за N 1544/24076.

V. Фізичний захист

1. Фізичний захист є базовим видом діяльності щодо забезпечення захищеності ЯУ та РМ.

2. Для забезпечення фізичного захисту на державному рівні і рівні експлуатуючих організацій та інших ліцензіатів впроваджується і підтримується режим фізичного захисту.

3. Режим фізичного захисту підтримується:

виконанням вимог нормативно-правових актів з питань фізичного захисту;

діяльністю суб'єктів ДСФЗ, які беруть участь у забезпеченні фізичного захисту в межах своїх повноважень, визначених законодавством;

безперервним функціонуванням СФЗ ЯУ, ЯМ, РАВ, інших ДІВ, а також перевезень РМ;

реалізацією заходів фізичного захисту.

4. Повноваження органів державної влади, зазначених в пункті 5 розділу II цих Загальних положень, щодо здійснення державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, державного управління, правоохоронної діяльності у сфері фізичного захисту, а також повноваження суб'єктів ДСФЗ щодо підтримання режиму фізичного захисту в державі, регулюються ядерним та іншим законодавством.

5. Задля створення та функціонування СФЗ ЯУ, ЯМ, РАВ, інших ДІВ та об'єктів, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ, а також перевезень РМ визначається рівень фізичного захисту, який є:

основою для створення і підтримання режиму фізичного захисту ЯУ, ЯМ, РАВ, інших ДІВ та об'єктів, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ, а також перевезень РМ;

основним критерієм технічної оцінки проєкту та стану СФЗ ЯУ, ЯМ, РАВ, інших ДІВ та об'єктів, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ, а також перевезень РМ.

6. Вимоги щодо визначення та застосування рівня фізичного захисту ЯУ, ЯМ, РАВ, інших ДІВ та об'єктів, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ, а також перевезень РМ встановлені в Порядку визначення рівня фізичного захисту.

У разі наявності на одному об'єкті ЯМ, РАВ, інших ДІВ з різним рівнем фізичного захисту застосовується більш високий рівень фізичного захисту для такого об'єкта.

7. Експлуатуючі організації здійснюють оцінку стану СФЗ ЯУ і подають звіти з оцінки стану СФЗ відповідно до Вимог до оцінки стану системи фізичного захисту ядерної установки, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 20 грудня 2010 року N 179, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 30 грудня 2010 року за N 1443/18738.

Інші ліцензіати здійснюють оцінку стану СФЗ об'єктів, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ, а також перевезень РМ, згідно з вимогами ядерного законодавства, і подають щорічні звіти щодо здійснення діяльності, пов'язаної із забезпеченням фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання відповідно до Вимог до періодичності та змісту звітів, що надаються ліцензіатами у сфері використання ядерної енергії, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 16 жовтня 2006 року N 162, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06 грудня 2006 року за N 1268/13142.

VI. Запобігання незаконному обігу

1. Запобігання незаконному обігу РМ здійснюється на підставі статті 2 Закону України "Про фізичний захист ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання" та відповідно до вимог Порядку взаємодії.

2. Запобігання незаконному обігу РМ передбачає створення умов для:

мінімізації можливості потрапляння РМ у незаконний обіг;

виявлення РМ у незаконному обігу;

проведення радіаційного обстеження та оцінки ситуації на місці виявлення РМ;

здійснення огляду місця події, оперативно-розшукових заходів та слідчих (розшукових) дій;

ідентифікації виявлених РМ і встановлення їх належності;

забезпечення радіаційної безпеки та фізичного захисту на всіх етапах поводження з виявленими РМ, починаючи з місця їх виявлення;

вилучення, перевезення, зберігання виявлених РМ, які знаходяться поза межами регулюючого контролю, та повернення виявлених РМ під регулюючий контроль;

інформування населення, державних і громадських організацій, виконання міжнародних зобов'язань.

3. Заходи мінімізації можливості потрапляння ЯМ, ДІВ та РАВ у незаконний обіг полягають у:

забезпеченні обов'язкової реєстрації та обліку: ЯМ - у Державному інформаційному банку даних про ядерні матеріали, ДІВ - у Державному регістрі джерел іонізуючого випромінювання та індивідуальних доз опромінення, РАВ - у Державному реєстрі радіоактивних відходів;

здійсненні експлуатуючими організаціями та іншими ліцензіатами постійного контролю за: наявністю та переміщенням ЯМ, знаходженням і переміщенням ДІВ, переміщенням РАВ;

здійсненні заходів фізичного захисту;

проведенні спільних навчань відповідно до Порядку проведення державної перевірки систем фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання та планів взаємодії у разі вчинення актів ядерного тероризму, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року N 327;

інформуванні відповідних органів державної влади експлуатуючими організаціями та іншими ліцензіатами у разі виявлення втрати, зникнення чи крадіжки ЯМ, ДІВ та РАВ.

4. Заходи виявлення РМ у незаконному обігу полягають у:

забезпеченні технічними засобами з виявлення РМ пунктів пропуску (пунктів контролю) через державний кордон та контрольно-пропускних пунктів на ЯУ, об'єктах, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ, а також у місцях проведення масових заходів;

виявленні перевищення допустимого рівня радіаційного впливу в пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон та контрольно-пропускних пунктах на ЯУ, об'єктах, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ;

підтриманні поінформованості населення та персоналу ЯУ, об'єктів, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ, щодо зовнішнього вигляду, ознак (попереджувальні написи про радіаційну небезпеку, маркування, спеціальні знаки тощо) та дій у разі виявлення підозрюваного матеріалу / об'єкта.

5. Заходи захищеності щодо РМ на місці їх виявлення та під час подальших дій з цими РМ здійснюються згідно з вимогами Порядку взаємодії.

6. Ідентифікація виявлених РМ та встановлення їх належності здійснюється з метою визначення категорії, характеристик та впливу на персонал, населення та навколишнє природне середовище, а також встановлення походження та власника або користувача цих РМ. У разі неможливості ідентифікувати виявлені у незаконному обігу РМ, представники місцевих органів виконавчої влади можуть звернутися до експертної або іншої компетентної організації щодо дослідження і визначення їх характеристик.

VII. Інформаційна безпека та кібербезпека

1. У сфері використання ядерної енергії забезпечується безпека та захист інформації, зокрема щодо фізичного захисту ЯУ, ЯМ, РАВ, інших ДІВ, відповідно до вимог законодавства.

2. Метою інформаційної безпеки є підтримання конфіденційності, цілісності та доступності інформації, важливої для безпеки ЯУ, РМ, та об'єктів, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ.

3. Для забезпечення інформаційної безпеки здійснюються такі заходи:

захист інформації, збереженої на матеріальних носіях або відображеної в електронному вигляді;

захист інформаційно-комунікаційних систем.

4. Інформаційна безпека передбачає адміністративні, технічні, програмні та програмно-технічні заходи із захисту інформації щодо ядерної та радіаційної безпеки і захищеності від несанкціонованого доступу, ознайомлення, використання, оприлюднення, внесення змін, спотворення або знищення. Інформаційна безпека враховує вимоги законодавства щодо відкритості, доступності та прозорості інформації щодо ядерної та радіаційної безпеки.

5. Окремим напрямом інформаційної безпеки є кібербезпека, яка забезпечує запобігання кіберінцидентам, виявлення та захист від кібератак, ліквідацію їх наслідків, відновлення сталості і надійності функціонування інформаційно-комунікаційних систем, які використовуються на ЯУ та об'єктах, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ.

6. Захист інформаційно-комунікаційних систем, що використовуються для забезпечення ядерної та радіаційної безпеки, обліку та контролю ЯМ, моніторингу і управління технологічними процесами та фізичного захисту ЯУ і об'єктів, призначених для поводження з РАВ та іншими ДІВ, здійснюється згідно з законодавством щодо інформаційної безпеки та у сфері кібербезпеки.

VIII. Взаємодія заходів захищеності ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання із заходами інших видів безпеки

1. З метою здійснення інтегрованого підходу до ефективного забезпечення безпеки у сфері використання ядерної енергії впроваджується і реалізується взаємозв'язок заходів ядерної безпеки, радіаційної безпеки, захищеності ЯУ та РМ, гарантій нерозповсюдження ядерної зброї.

2. Взаємодія заходів ядерної безпеки, радіаційної безпеки та захищеності ЯУ і РМ базується на спільних цілях захисту персоналу, населення та навколишнього природного середовища від неприйнятних радіаційних наслідків. Під час розроблення цих заходів безпеки враховується спільність у фундаментальних принципах ядерної безпеки та основоположних принципах фізичного захисту, взаємодія у впровадженні та підтриманні культури безпеки та культури захищеності. У разі можливого негативного впливу заходів захищеності ЯУ та РМ на забезпечення ядерної безпеки і навпаки, розробляються сумісні організаційні та інженерно-технічні заходи на основі безумовного пріоритету вимог ядерної та радіаційної безпеки.

3. Взаємодія заходів ядерної безпеки, радіаційної безпеки та захищеності ЯУ і РМ забезпечується на всіх етапах життєвого циклу ЯУ, об'єктів, призначених для поводження з РАВ та інших ДІВ, і під час поводження з РМ.

4. Підтримання режиму гарантій нерозповсюдження ядерної зброї є одним з основних завдань захищеності ЯУ та РМ, яке здійснюється за допомогою поєднання заходів фізичного захисту, протидії незаконному обігу, обліку та контролю РМ.

IX. Захищеність радіоактивних матеріалів під час переміщення через державний кордон України

1. Під час переміщення РМ через державний кордон України з метою забезпечення захищеності РМ і підтримання режиму гарантій нерозповсюдження ядерної зброї здійснюються заходи фізичного захисту, державного експортного контролю, митного та прикордонного контролю.

2. Основними цілями забезпечення захищеності РМ під час їх переміщення через державний кордон є:

недопущення ввезення, вивезення, транзиту через територію України РМ поза межами державної системи експортного контролю;

виявлення і припинення випадків незаконного переміщення РМ з особами, транспортними засобами та вантажами в пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон та поза ними.

3. У разі виявлення майна з перевищенням допустимого рівня іонізуючого випромінювання, заходи щодо недопущення незаконного переміщення через державний кордон України підозрюваного матеріалу / об'єкта здійснюються відповідно до законодавства у сфері безпеки державного кордону. Подальші заходи з вилучення, передачі та перевезення підозрюваного матеріалу / об'єкта здійснюються згідно з Порядком взаємодії.

 

Заступник начальника Управління
з питань ядерної захищеності та гарантій -
начальник відділу фізичного захисту
ядерних установок - державний інспектор

                    Віктор ПАЩЕНКО

 

 

 Назад


ПРОДУКЦІЯ ТА ПОСЛУГИ

СУПРОВІД ПРОДУКТІВ

 СИСТЕМИ

ПОСИЛАННЯ

КЛІЄНТИ

ДОПОМОГА

Сторінка "ЛЕОНОРМ" на facebook

    БД «Електронний Реєстр Технічних регламентів України  Актуалізація Ваших НД   http://www.germiona.com.ua/  
 

 

Copyright © 2004-2024, ЛЕОНОРМ.